10 uutta teknologiaa, jotka jättävät kilpailijasi taaksesi

Teknologia on aina vaikuttanut vähittäiskauppaan – ota vaikkapa itsepalvelukassojen kehittäminen. Mutta kauppiaat eivät ole koskaan nähneet yhtä äkillistä kehitystä kuin vuonna 2018, ja näkevät edelleen vuonna 2019.

Tämän vuoden NRF Retail Big Show & Expon inspiroimana tuomme sinulle valikoiman innovatiivisia ratkaisuja, jotka auttavat sinua parantamaan asiakkaidesi kokemusta ja edistämään myyntiä.

1. Käytä tietokoneen hiirtä 3D-kaupan käytävillä selaamiseen

MasterCardin ja Next Retail Conceptin kehittämän uuden verkkokauppamallin avulla voit poistua työlästä ja loputtomalta vaikuttavasta verkkokaupan selaamisesta menneisyyteen. Ratkaisu hyödyntää Google Street View’ta ja antaa ostajan virtuaalisesti “kävellä” verkkokaupan käytävillä samalla tavalla kuin kivijalkakaupassa.

Sinun ei tarvitse kirjoittaa avainsanoja kaupan hakupalkkiin löytääksesi tuotteen, mutta voit sen sijaan selata virtuaalisia 3D-käytäviä hiiren kohdistimella. Fred Segal otti ratkaisun käyttöön vuoden 2018 lopussa. Voit astua heti myymälään katsomaan, mitä heillä on tarjottavanaan.

Kauppayhtiön toimitusjohtaja John Frierson kertoi Internet Retailerille, että ympäristö ei keskity hintavertailuon, vaan tarjoaa miellyttävän ostokokemuksen ja antaa asiakkaalle mahdollisuuden tutustua uusiin tyyleihin ja brändeihin.

Jännittävän asiakaskokemuksen ja muista verkkokaupoista erottumisen lisäksi ratkaisu vie sinut askeleen lähemmäksi yksilöllisten ratkaisujen tarjoamista ja mahdollistaa ostajatilastojen keräämisen.

Pienten virtuaalisten 3D-myymälöiden lisäksi virtuaalitodellisuutta tutkivat useat suuret vähittäiskaupan yritykset, kuten Harvey Nichols Iso-Britanniasta sekä Macy’s ja Walmart Yhdysvalloista. Yritykset tutkivat muun muassa HMD-laitteita, mutta toistaiseksi lähinnä vain testausvaiheessa.

Nyt kun toimiva 3D-verkkokaupparatkaisu on saatavilla, on luultavasti viisasta seurata alan kehitystä ja nähdä kuinka hyvin ostajat sopeutuvat uuteen kokemukseen.

2. Virtuaalinen peili, joka vaihtaa vaatteesi puolestasi

RFID (Radio- Frequency Identification) -lukija mahdollistaa pukuhuoneen virtuaalisen peilin tunnistamisen jopa viisi vaatekappaletta ja näyttää ne näytöllä eri kokoisina ja väreinä. On myös mahdollista käyttää tekniikkaa tiettyjen lisävarusteiden kanssa.

Aamscon MyVue-virtuaalipeilin avulla asiakas voi kokeilla vaatteita heijastimellaan ja pyytää huoltovirkailijaa tuomaan tarvittaessa erilaisia värejä tai kokoja pukuhuoneeseen. Asiakas voi lähettää pyynnön palveluntarjoajalle älypuhelimella.

Peili voidaan säätää eri valaistukseen, siihen voidaan ladata lisätietoa (videoita, tuotekuvauksia jne.) ja lähettää tietoja suoraan pukuhuoneesta älylaitteeseen – vaikkapa asiakas haluaa miettiä päätöstä ja tehdä ostoksen. myöhemmin linjassa. Peilin avulla asiakas voi myös sosiaalisen median avulla jakaa kuvia ja dataa ystävilleen suoraan peilistä.

3. Virtuaalinen mallinukke, joka tarjoaa tuotteisiin liittyviä tietoja

Aamsco on luonut maailman ensimmäisen luonnollisen kokoisen mallinuken, jonka avulla voit projisoida 3D-hologrammikasvot mallinuken päähän. Mannekiini puhuu ja liikkuu niin realistisesti, että se näyttää todelliselta henkilöltä. Se voidaan linkittää tekoälyyn (esim. Siri) ja ohjelmisto voi jakaa tietoa ja vastata asiakkaiden kysymyksiin. Älypuhelimen omaavat asiakkaat voivat tarkastella näyttöä lisätietoa mallinuken vaatteista ja asusteista.

Mannekiinilla on myös kasvojentunnistusohjelmisto, joka tunnistaa uskolliset asiakkaat.

4. Muuta kaikki pinnat interaktiivisiksi mainoksiksi

Digitaalisen teknologiayrityksen Spaceen asiantuntijat ovat vakuuttuneita siitä, että fyysinen kosketus – kun henkilö koskettaa tuotetta saadakseen lisätietoja tai katsoakseen lähempää – luo vahvemman emotionaalisen siteen. Aika, jonka asiakas käyttää tuotteelle, kasvaa ja sen seurauksena asiakas on valmis maksamaan enemmän.

Tämän idean pohjalta yritys on luonut teknologian, jolla voidaan projisoida 2D- tai 3D-kuva myymälässä olevien tavaroiden pinnalle. Anturit havaitsevat, kun henkilö koskettaa pintaa, ja reagoivat esimerkiksi näyttämällä painiketta, jossa lukee “Klikkaa tästä”. Data, video jne. heijastetaan sitten pinnalle.

Spaceen tekniikkaa voidaan käyttää pienillä pinnoilla, esim. laatikko aamiaismuroja, mutta myös autoja ja huonekaluja. Tämän seurauksena mikä tahansa sopiva esine tai miksei lasiseinä ja pinta voi muodostua ylimääräiseksi mainostilaksi.

5. Digitaalinen myymäläassistentti, joka ehdottaa muita vaatteita täydentämään asusi

Mahdollinen pelastusköysi yhä suurempiin vaikeuksiin joutuville fyysisille myymälöille on fyysisten ostosten yhdistäminen digitaaliseen vastineeseensa. Tekoälyratkaisuja on monessa muodossa – ostajien mieltymyksistä ja toiveanalyysistä virtuaalitodellisuuden käyttöön vaatekaupoissa.

Vuonna 2018 Capgemini suoritti kyselyn Retail Superstars: How Unleashing AI Across Functions Offers a Multi Billion Dollar Opportunity, jossa tutkittiin, kuinka 400 jälleenmyyjää otti käyttöön tekoälyratkaisuja. Tutkimus paljasti, että lähes kolmannes (28 %) käyttää jo tekoälyä (vuonna 2016 tämä luku oli 4 %), ja varhaisiin omaksujiin kuuluivat vähittäiskaupan jättiläiset, kuten H&M ja Zara.

Pictolabsin tekoälyratkaisu on Vera-niminen koneoppimisalgoritmi. Tätä ratkaisua käyttääkseen asiakas tuo tuotteen interaktiiviselle näytölle, esim. ripustamalla paidan ripustimeen ja voi sitten valita sen avulla yhteensopivia housuja. Vera tunnistaa asiakkaan valinnat ja tekee ehdotuksia sosiaalisessa mediassa suosittujen muotitrendien ja kaupassa myytävien tavaroiden perusteella.

Vera auttaa kauppiasta saamaan yleiskuvan ostajia tällä hetkellä kiinnostavista merkeistä ja tuotteista sekä seuraamaan ostotottumuksia ketjun eri toimipisteissä.

6. Kaapit luovat uuden myynti- ja ostokokemuksen

Tilaa netistä – nouda täältä! Yhdistetty ostokokemus, joka tekee sinusta asiakkaiden tavoitettavissa 24/7 ja jonka avulla voit pysyä kilpailevien verkkokauppojen tahdissa. On fiksua yhdistää kivijalkakauppa, verkkokauppa ja kaapit.

Noutokaapit voivat sijaita fyysisessä myymälässä tai olla asiakkaan matkalla kotiin, esim. metroasemalla. CompuCom esitteli NRF-messuilla digitaalisella lukitusjärjestelmällä varustetun pakettiautomaatin. Asiakas lähettää ja maksaa tilauksensa ja kun se on koottu, asiakkaan puhelimeen lähetetään kaapin oven koodi.

On myös tärkeää, että kaapit voivat säätää lämpötilaa ja/tai niillä on jäähdytystoiminto, jotta liha ja maitotuotteet pysyvät tuoreina säällä kuin säällä.

7. Selvitä, mistä ostajat pitävät kaupastasi

VyuPoint kerää nimettömiä tietoja siitä, miten ihmiset liikkuvat kaupassasi, heidän demografisesta profiilistaan, kuinka kauan he viipyvät kaupassa sekä asiakkaiden emotionaalisista siteistä kauppaan. Näin voit kerätä reaaliaikaista tietoa siitä, mikä houkuttelee ostajaa ja mikä ei.

Ovatko asiakkaat suuttuneita tai iloisia kaupassa? Onko jokin päivä tai aika, jolloin tietty ikäryhmä ryntää myymälään ja miten tämän pitäisi vaikuttaa näytteillepanoon? VyuPointin tiedot auttavat päättämään, kuinka voit parantaa asiakkaidesi mielialaa ja hienosäätää tuotevalikoimaa.

VyuPointin laite on tarpeeksi pieni mahtumaan kämmenelle, on varustettu kameralla ja on helppo kiinnittää ja siirtää. Kamera on kuitenkin vain yksi laite monista. VyuDisplay käyttää tietokonenäkötekniikkaa, joka voi toimittaa tiettyä mainontaa tietyille ihmisille iästä, sukupuolesta tai tunnetilasta riippuen. Kun yli puolet ostopäätöksistä tehdään hyllyssä, VyuDisplay antaa brändeille mahdollisuuden löytää asiakkaansa (iän ja sukupuolen perusteella) ja näyttää heille tärkeitä viestejä.

Yrityksen kolmas ratkaisu, VyuFinder, ohjaa asiakasta mobiililaitteiden avulla etsimäänsä.

8. Muuta asiakas muotisuunnittelijaksi

Nike on onnistuneesti ottanut käyttöön ranskalaisen teknologiayrityksen SmartPixelin hologrammiratkaisun juoksukenkien esillepanossa – asiakas asettaa kengän alustalle ja käyttää 3D-projektiota värien ja muotojen vaihtamiseen.

Tekniikan ansiosta pienimmätkin kaupat voivat esitellä koko kokoelman. Lisäksi valmistaja ja kauppias oppivat, mitkä väriyhdistelmät ovat muodikkaimpia.

Muita tämän ratkaisun suuria nimiä ovat Moët Hennessy, Berluti, Christian Dior jne.

9. Ei kestä kauan, ennen kuin ostoskori on yhtä älykäs kuin itsepalvelukassa

Caper Labs on luonut älykkään ostoskorin, jossa on sisäänrakennettu skanneri, vaaka ja maksupääte. Kun lisäät murolaatikon ostoskoriin, kamera lukee viivakoodin ja lisää tuotteen laskuusi. Kärryn tulevat mallit pystyvät punnitsemaan esineitä mm. tomaatit – kamera lukee, vaaka punnitsee ja järjestelmä laskee hinnan. Tämä kestää jonkin aikaa, mutta Caper Labsin insinöörit työskentelevät kovasti parantamaan järjestelmää.

Kärryssä on kosketusnäyttö, jonka avulla voit etsiä myymälästä tuotteita ja näyttää tiedot alennuksista ja kampanjoista.

The Verge kirjoittaa, että nämä kärryt ovat jo ottaneet käyttöön kaksi vähittäiskauppaketjua New Yorkissa. Julkaisussa todetaan, että vaikka ostoskokemus ei ole yhtä mukava kuin Amazon Gossa käyminen, ostoskoritekniikka on kauppojen kannalta huomattavasti helpompi ottaa käyttöön – ei tarvitse asentaa satoja kameroita ja antureita.

Vaikka Amazon Go ja sen täysin itsepalvelumyymälät ovat herättäneet median huomion, ympäri maailmaa on paljon yrityksiä, jotka tarjoavat robotteja hyödyntäviä itsekassajärjestelmiä. Kaiken lisäksi Sensormatic Solutions luo itsepalvelupalautusratkaisuja, V-Cult esittelee kauppoja virtuaalitodellisuuden avulla jne. On tärkeää huomata, että tämä teknologiakilpailu lähti käyntiin vasta viime vuonna. Olemme suurten vähittäiskaupan innovaatioiden partaalla.

10. Droonit ja toimitusrobotit ottavat toimitukset vastaan

7. joulukuuta 2016 oli Amazonille erityinen päivä – 13 minuutin lennon jälkeen drone toimitti ensimmäisen paketin Amazonin verkkokaupasta asiakkaalle Cambridgessa, Isossa-Britanniassa. Yrityksen perustaja Jeff Bezos oli täyttänyt lupauksensa kehittää droneihin perustuva toimitusjärjestelmä.

Myönnetään, että Amazonin ihanaa nimeä Prime Air kantava drone-ohjelma on vielä testausvaiheessa vuonna 2019. Yritys on pitänyt projektia kannen alla viime vuodet ja todennut vain, että se toivoo saavansa droneja aktiiviseen käyttöön jonain päivänä.

Tosiasia on, että droonit ovat ihanteellisia kevyiden pienempien pakettien kuljettamiseen. Toisin kuin jakeluautot, droonit eivät juutu liikenteeseen ja voivat toimittaa paketit hetkessä.

Amazon on hakenut useita patentteja viime vuosina. Yksi niistä koskee drone-asiakasviestintää. Toinen on patentti sopimattomaan aikaan saapuvan dronin estämiseksi. Tavoitteena on saada drooni reagoimaan ihmisen käyttäytymiseen ja joko vapauttamaan paketti tai keskeyttämään toimitus äänikomentojen perusteella sekä muuttamaan lentorataa törmäyksen välttämiseksi jne. Yhtiö työstää myös ratkaisua kommunikointiin kadonneen dronin kanssa. se saavuttaa määränpäänsä.

Toinen patentteja hakeva yritys on Walmart, joka keskittyy ensisijaisesti droonien käyttöön supermarketeissa.

Washington Post kirjoitti vuoden 2016 lopulla, että Amazonilla on patentti myös jättimäiselle räjähdykselle, joka toimii lentävän kauppakeskuksen varastona ja droonien noutoasemana. Toisaalta lyijykynä voisi toimia paikoissa, joilla on suurempi kysyntä (esim. konserttipaikalla). Toisaalta se leikkaa käyttökustannuksia – droonit voisivat säästää energiaa sujuvaan laskeutumiseen sen sijaan, että tuhlasivat sitä kuorman kanssa nousemiseen. Drone ilman lisäkuormaa kuluttaa paljon vähemmän energiaa nousussaan kuin pakettia kuljettava drone.

Scheme: Amazon’s drone and blimp. Source: Amazon/U.S. Patent and Trademark Office

Alphabet Wing venyttelee siipiään Skandinaviassa

Googlen droneprojekti Alphabet Wing on tehnyt kymmeniä tuhansia koelentoja Australiassa ja Yhdysvalloissa vuodesta 2012. Sen yhteistyö Starbucksin ja Chipotlen kanssa Amerikassa on pysähdyksissä, mutta kehitysloppua odotetaan ympäri maailmaa, Suomessa.

Wing esitteli drooninsa Slush-startup-festivaaleilla Helsingissä vuonna 2018 ja lupasi tuoda kotiinkuljetuspalvelunsa Helsingissä keväällä 2019. Vaikka kyseessä on pilottihanke, Helsingin kaupunki on hyväksynyt, että droonit voidaan päästää irti autojen sekaan. , rakennuksia ja ihmisiä.

Flyttrexin korvaamaton kokemus Islannissa

Vuodesta 2017 lähtien Islannin pääkaupungissa Reykjavikissa toimiva israelilainen Flytrex on ensimmäinen yritys, joka tarjoaa säännöllisiä päivittäisiä drone-toimituksia.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa droonit lensivät noin 2,5 kilometrin (1,5 mailia) reitin poikki kaksi kaupunginosaa erottavan lahden. Droonit toimittivat tilaukset (enimmäkseen olutta ja ruokaa) laskeutumisalustalle, joka toimi paikallisten pyörä- tai autokuriirien noutopaikkana.

Flytrexin insinöörit keskittyivät droonien laskeutumisjärjestelmään; erityisesti laskeutumisen välttäminen kokonaan. Uusi järjestelmä, FlytrexInAir, antoi dronin leijua, kun paketti lasketaan alas köyden varaan.

Flytrex on ensimmäinen yritys maailmassa, joka tarjoaa “takapihatoimituksen” – drone toimittaa tilauksen asiakkaan kotiin, asettaa sen maahan ja lähtee.

Drone-toimitus on nykyään yleistä Reykjavikissa, mutta Flytrexin droonit tarjoavat VIP-palvelun golfkentillä Pohjois-Dakotassa, Yhdysvalloissa, missä ne korvaavat tavalliset juomakärryt. Golfarit voivat ladata sovelluksen ja saada dronin toimittamaan juomat ja ruuat paikkaansa muutamassa minuutissa tilauksen tekemisestä.

Rikolliset eivät välitä lentoluvista

Monet yritykset ovat itse asiassa teknisesti valmiita tarjoamaan dronepalveluita, mutta kuljetustapa sotkeutuu lainsäädäntöön. Lentoluvan saaminen dronille on vaikeaa ja turvallisuus on luonnollisesti kysymys.

Toinen herkkä aihe vaikuttaa kuitenkin yksityisyyteen. Drone-kamerat voivat kerätä suuria määriä dataa asiakkaista; Niiden avulla voidaan esimerkiksi havaita, oletko leikannut nurmikon vai onko katto rikki. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää tarjouksen tekemiseen asunnonomistajalle.

Lainsäätäjien pohtiessa tilannetta, rikolliset ja lainrikkojat käyttävät droneja pitkään. Britannian Gatwickin lentoasema joutui toistuvasti peruuttamaan lentoja vuoden 2018 lomakaudella lentokentän lähellä lentävien droonien vuoksi. Kun drooni oli tallennettu lentävän lentokentän lähellä viisikymmentä kertaa, armeija lähetettiin auttamaan poliisia.

Iso-Britannia teki historiaa myös vuonna 2016, kun Daniel Kellystä tuli ensimmäinen dronen lentämisestä vangittu henkilö. Ilmeisesti Kelly käytti droneja salakuljettaakseen savukkeita ja huumeita kolmeen erilliseen vankilaan. The Guardianin mukaan hän oli maalannut drooninsa mustaksi ja laittanut teipin sen valojen päälle; Kelly ei kuitenkaan aikonut poistaa lentoja dronin muistista, jolloin tutkijat pystyivät helposti vahvistamaan hänen väärinkäytöksensä.

Neljä pyörää tukevasti maassa

Kaikki drooniin liittyvä on vielä testaus- ja neuvotteluvaiheessa – emme voi kuvitella, millaisia ​​ongelmia droonien massakäyttöönotto voi tuoda mukanaan, mukaan lukien kuinka vältetään lentokoneen törmäykset ja törmäykset julkisissa tiloissa. Tästä syystä kaupunkien kaduilla risteilevät määrätietoiset jakelurobotit ovat täysin varteenotettava vaihtoehto droneille. Skypen syntyä omakohtaisesti todistaneet virolaiset Jaanus Friis ja Ahti Heinla ovat saaneet Starshipin jakelurobotit irti useiden kaupunkien kaduilta. Asiakas voi tilata tyhjän robotin noutamaan toimituksen tai luonnollisesti tavaran toimituksen myymälästä. Asiakkaan tarvitsee vain ladata sovellus ja tehdä tilaus. Robotit navigoivat 3D-järjestelmän ja yhdeksän kamera-anturin avulla välttääkseen esteitä. Kadun ylittäessä robotti odottaa vihreää liikennevaloa jalankulkijoiden kanssa.

Starshipin robotteja testattiin vuosia Viron säässä, erityisesti talvisin lumisilla kaduilla, ennen kuin ne lähetettiin tutkimaan Yhdysvaltojen, Iso-Britannian, Saksan ja Sveitsin katuja.

Testin aikana ilmeni useita hikkauksia. Kuljetusrobotit ovat niukasti selvinneet onnettomuuspaikalle ryntäneen hätäajoneuvon ylityksestä, humalainen mies on joutunut sen kimppuun ja juuttunut lumeen. Nämä onnettomuudet ovat auttaneet Starshipia parantamaan teknologiaa vuosi vuodelta, ja yhtiön robotit tutkivat nyt sata pääkaupunkia kahdessakymmenessä maassa.

Sign Up

Similar posts that might interest you

Lue tavoista joilla jälleenmyyjät käyttävät Erplyä

Hallitse tuotteita, täytä tilauksia ja hallitse myyntiä Erplyn avulla

erply PIM