WMS- varastonhallintajärjestelmä

Miten hoitaa yritystäsi sujuvasti? Yksi keskeisistä vastauksista kysymykseen saattaa olla hyvin toimiva varastonhallintajärjestelmä. Tehokas varastonhallinta pitää varastokustannukset kurissa, jotta voit harjoittaa menestyvää liiketoimintaa!

Miten yrityksesi hyötyy siitä?

Säästät rahaa. Varastotyöntekijäsi ovattehokkaampia ja tekevät vähemmän virheitä, koska Mobile WMS tarjoaa työkalut ja tiedot, joitatarvitaan tehokkaaseen työhön.

Ansaitset enemmän. Mobiili WMS optimoi ja tukee varaston työprosesseja. Tuotteidenpoiminnasta ja varastoinnista tulee paljon nopeampi prosessi. Kun lisäät varastosi työntekijöidentuottavuutta, pystyt työskentelemään kustannustehokkaammin.

Asiakkaasi ovat onnellisempia. Miksi? Koska virheidenmäärä vähenee merkittävästi, koska täysin automatisoitu mobiiliratkaisu ei teevirheitä.

Nukut rauhassa, koskatiedät, että yrityksesi toimii hyvin

textImagePartialImg

Ominaisuudet

WMS sovellus älypuhelimessa

Mobiili WMS -sovellus tukee tavallisia varastotoimintoja, kuten saapuvien ja lähtevien tuotteiden rekisteröintiä, sisäisiä liikkeitä, varastolaskentaa ja tiedonhakua.

  • Ostotilaukset
  • Myyntitilaukset
  • Varaston siirrot
  • Palautukset
  • Inventointi
  • Varasto sijaintien seuranta
  • Alueet kuorman purkua varten
  • SKU useissa osoitteissa
Mobiili WMS tarjoaa työkalut ja tiedot, joita tarvitaan tehokkaaseen toimintaan. Se auttaa välttämään vaikeudet, jotka liittyvät useisiin tietokantoihin/tietosarjoihin, useisiin rajapintoihin ja ristiriitaisiin hallintaprosesseihin, jotka ovat yhteisiä eri toimittajien WMS- ja WCS-järjestelmille. Tekniset tiedot
  • Android, MS Win Mobile 6.5, MS Win 7, 8, 10
  • Toimii selaimessa
  • iPad/iphone tuki
  • Bluetooth lukijan tuki
  • Ei tietojen synkronointia. Kaikki tiedot pilvessä
  • Heti käyttövalmis

Varastonhallinta järjestelmän käyttöönotto

Varastonhallinnan tehokkuus ja täsmällisyys paranee, kun otetaan käyttöön järjestelmä, joka vastaa yrityksen tarpeita. Keskeistä on huomioida, että järjestelmä on tarpeeksi joustava, jotta se mahdollistaa myös yrityksen kasvun ja muuttuvat tarpeet; jos tuotevalikoiman ja -määrien oletetaan kasvavan seuraavien vuosien aikana, on varastonhallintajärjestelmän kyettävä vastaamaan myös näihin haasteisiin.  Kasvun mahdollistamisen lisäksi varastonhallintajärjestelmän tehtävä on nopeuttaa prosesseja, tehdä niistä täsmällisiä ja minimoida virheiden mahdollisuus. Tässä tärkeä tekijä on helppokäyttöisyys, jotta tavaran tilaus, vastaanotto, lähetys, palautukset ja siirrot sujuvat ongelmitta. Virhetilanteista aiheutuu usein lisäkuluja, joten minimoimalla ne saadaan myös taloudellista hyötyä. Selkeä ja toimiva varastonhallinta vähentää virhetilanteiden lisäksi myös henkilökunnan työtaakkaa.  Järjestelmän käyttöönotolla on muun muassa seuraavia suoria vaikutuksia: 
  • Inhimillisten virheiden mahdollisuus pienenee
  • Prosessit tehostuu
  • Järjestelmällinen, pitkälle suunniteltu ja automatisoitu ohjelma suojaa ikäviltä yllätyksiltä
  • Seuranta helpottuu

Kenelle varastonhallintajärjestelmä on tarkoitettu

Käytännössä mikä tahansa yritys, jolla on tarvetta parantaa prosesseja, tarvitsee varastonhallintajärjestelmän. Kyseessä voi olla pienyritys, joka on aiemmin käyttänyt vain excel-taulukoita, mutta yhtä hyvin myös suuryritys, jolla on tarve kehittää organisaatiota ja vähentää virheitä ja niistä koituvia ongelmia ja kustannuksia. Kun kaikki tiedot ovat keskitetyssä järjestelmässä, joka päivittyy reaaliaikaisesti, epäjohdonmukaisuudet esimerkiksi ostotilauksen ja vastaanotetun tavaran määrässä voidaan tunnistaa nopeasti, jolloin virheelliset arvot eivät pääse kertymään varastolukuihin. Pitkälle automatisoitu järjestelmä myös vähentää niitä erehdyksiä, joita manuaalisessa varastokirjanpidossa voi sattua – esimerkkinä vaikkapa kahteen kertaan merkityt tuotteet, ja aikaa vievän kirjausprosessin aiheuttamat viivästykset.

Asiakaskokemus järjestelmän käyttöönotosta

Baltian maissa operoiva polttoaineen ja öljyjen jälleenmyyjä Mentum kärsi aiemmin ajoittain hukassa olevasta tavarasta. Yhtiössä otettiin käyttöön Erplyn varastonhallintajärjestelmä, joka vähensi sekaannuksia varastossa. Käyttöönoton jälkeen yritys raportoi, että virheitä varastossa, lähetysten seurannassa tai jakelussa ei ole enää päässyt järjestelmästä läpi.  Varastotyöntekijät oppivat nopeasti käyttämään uutta järjestelmää. Osa työntekijöistä olisi halunnut pysyä vanhassa paperi ja kynä -mallissa, mutta saatuaan koulutuksen järjestelmän käyttöön myös he totesivat sen helpottavan työtään. Mentum on myös moottoriöljyjä ja voiteluaineita tarjoavan Castrolin virallinen myyntiedustaja Baltian maissa, joten tuotteet on voitava tunnistaa ja löytää nopeasti. Ja mitä parempi tuote, sitä enemmän tarjolla on myös väärennöksiä. Erplyn tavaran seurannan avulla Mentun kykeni tunnistamaan, milloin tuotteet olivat aitoa tavaraa, ja milloin väärennöksiä. Tämän ansiosta Mentum sai pidettyä asiakastyytyväisyyden korkeana ja Castrolin maineen laadukkaana brändinä.

Varasto ilman varastonhallintaa

Kun varastossa ei ole käytössä varastonhallintajärjestelmää, apuna on yleensä kynä, paperi ja excel. Tämä tarkoittaa, että paperityötä, laskemista, taulukointia ja tiedostojen vertailua on valtava määrä. Kun vielä otetaan huomioon inhimillisten virheiden mahdollisuus –  merkintöjä ja asioita saattaa unohtua tai niitä merkitään väärään paikkaan tai väärällä tavalla – systeemin pitäminen ajan tasalla ja todenmukaisena on hyvin haasteellista. Lisäksi se vie valtavan paljon aikaa ja resursseja.
Tavaran vastaanotto varastonhallintajärjestelmää käyttäen  
  • Varastotyöntekijä ottaa skannerin laturista ja tarkistaa, mitä toimituksia on tulossa.
  • Sekä myyjät että varastotyöntekijät näkevät järjestelmästä lähetysten sijainnin ja saapumisajan.
  • Varastotyöntekijä syöttää saapuvan lähetyksen tilausnumeron järjestelmään, ja löytää tiedot tilauksesta.
  • Toimituksen status järjestelmässä päivittyy automaattisesti, kun tavarat otetaan vastaan. Myös myyjät näkevät tavaroiden saapuneen.
  • Varastotyöntekijä voi valita, skannaako viivakoodit laatikoista vai itse tuotteista. Jos tuote on väärä, järjestelmä ilmoittaa siitä.
  • Useampi työntekijä voi purkaa toimitusta samanaikaisesti – skannerien määrästä riippuen.
  • Järjestelmä sallii tuotteiden etsimisen tarvittaessa myös manuaalisesti.
  • Jos ollaan purkamassa suurta toimitusta, ja jonkun on saatava omat tuotteensa käsiteltyä nopeasti, prosessi voidaan helposti keskeyttää ja jälleen jatkaa.
  • Jos tavaraa vastaanottava henkilö lähtee tauolle tai vaihtuu, on prosessia helppo jatkaa – skanneri näyttää, mihin jäätiin ja mitä on tehtävä seuraavaksi.
  • Jos saapuvan toimituksen määrät eivät vastaa tilauksen määriä, järjestelmä hälyttää heti, ja lähettää asiasta ilmoituksen kunkin osapuolen sähköpostiin.

Live Chat

Hetkinen, yhdistämme sinut tukeen

Olemme kiireisempiä kuin tavallisesti tällä hetkellä. Jätäthän viestin, niin palaamme asiaan niin pian kuin mahdollista!

Varaa aika! Varaa ilmainen demo