Vähittäiskauppa tulee monessa muodossa ja koossa, ja jokaisella on omat etunsa ja haittansa. Liiketoimintatyypistä riippuen yksi vähittäiskaupan malli voi olla parempi kuin toiset.
- Itsenäinen vähittäiskauppias:
Itsenäinen vähittäiskauppias on henkilö, joka rakentaa liiketoimintansa alusta asti. Yleensä omistaja hoitaa kaiken itse, mutta hänellä voi olla apulaisia tai hän voi palkata ylimääräisiä työntekijöitä.
- Olemassa oleva vähittäiskauppa:
Olemassa oleva vähittäiskauppa on, kuten nimikin viittaa, liiketoiminta, joka on jo käynnissä. Tyypillisesti joku perii tai ostaa olemassa olevan liiketoiminnan ja ottaa sen omistajuuden ja vastuullisuuden.
- Franchising:
Franchising on olemassa oleva liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu tavaramerkki, ennalta määrätty tuotevalikoima ja vakiintuneet liiketoimintakonseptit. Jos vähittäiskauppias haluaa tulla osaksi franchisea, hänelle annetaan lupa käyttää kaikkia näitä elementtejä. Franchisen oikeuksien ostamisen vastapainona on, että yleensä on sääntöjä ja prosesseja, joita on noudatettava franchisen oikeuksien säilyttämiseksi, ja myös maksettavia maksuja franchiseomistajalle.
- Jälleenmyyjä:
Jälleenmyyjä on yhdistelmä franchisingista ja itsenäisestä vähittäiskaupasta. Vähittäiskauppias, joka toimii jälleenmyyjän kanssa, on saanut lisenssin myydä tietyn tuotemerkin tuotteita (yleensä tarjolla on useita tuotemerkkejä). Toisin kuin franchisingissa, jälleenmyyjälle ei tule maksaa lisenssinhaltijalle.
- Verkkomarkkinointi:
Verkkomarkkinointi, tai monitasomarkkinointi, on liiketoimintamalli, jossa tuotteiden myynti riippuu verkoston ihmisistä. Toisaalta henkilö myy tuotteita, mutta samalla muita myyjiä rekrytoidaan myymään samoja tuotteita.
Kokeile Erply-demoa, jos olet kiinnostunut avaamaan jonkin seuraavista vähittäiskaupan malleista. Erplyn ratkaisu on tarpeeksi yksinkertainen, että se voi toimia yhden myymälän itsenäisille vähittäiskauppiaille, mutta tarpeeksi kattava, jotta se voi toimia franchise-yrityksillä, jotka hallitsevat suuria varastoja ja raportointia menestyksekkäästi. Erply on skaalautuva, joten yritykset voivat siirtyä sujuvasti mallista toiseen.
Voi tuntua pelottavalta siirtyä perinteisestä, laitteistopohjaisesta kassakoneesta pilvipohjaiseen POS-järjestelmään, mutta siirto on sen arvoista. Vähittäiskauppiailla on paljon hyötyä POS-järjestelmästä, sen toiminnoista analytiikkaan ja raportointiin.
- Yksityiskohtaiset tiedot:
Päivän päätteeksi ainoa tieto, jonka saat kassakoneesta, on kassavirta. POS-järjestelmä puolestaan voi antaa yleiskuvan siitä, kuinka paljon jäljellä oleva käteinen on todellista voittoa, kuinka monta tuotetta myytiin ja asiakasnäkemyksiä.
- Parannettu varastonhallinta:
Kaiken liiketoiminnan on päästävä käsiksi yksityiskohtaisiin varastoraportteihin, jotta voidaan suunnitella, mitä tuotteita varastoidaan ja milloin. POS-ratkaisut menevät varastoraportteja pidemmälle — ne voivat näyttää myyntitrendit, myyntihistorian ja tuotteet, jotka menevät nopeasti kaupaksi tai eivät mene tarpeeksi nopeasti. Yritykset voivat käyttää POS-järjestelmäänsä automaattisesti tilaamaan varastoa, kun tasot saavuttavat tietyn rajan.
- Tarkkuus:
Vähittäiskauppaohjelmisto on loistava tapa vähentää inhimillisiä virheitä myyntiprosessissa. Alennukset ja kampanjat voidaan automaattisesti soveltaa tilauksiin. Sen sijaan, että kirjoitettaisiin pikaisia ostotilauksia muutamalle tuotteelle, varastotilaukset voidaan tehdä suoraan POS:sta.
- Turvallisuus:
POS seuraa tarkasti varastotasoja, joten työntekijät ovat tarkempia, kun he tietävät, että varastoa seurataan. POS-järjestelmä voidaan myös lukita estämään ei-työntekijöiden pääsy järjestelmään. Käyttöoikeudet voidaan myös määrittää sisäisesti, joten kassat eivät pääse varastosiirtoihin tai muihin syvällisiin ominaisuuksiin.
- Asiakastyytyväisyys:
Nopeus on ehdottomasti tärkeää asiakastyytyväisyyden kannalta, ja POS:n käyttäminen virtaviivaistaa maksuprosessia. Sen sijaan, että kysyisit asiakkaan tietoja joka kerta, kun hän tulee kauppaan, tiedot voidaan tallentaa POS-järjestelmään helppoa integrointia varten palkkio-ohjelmaasi ja nopeampaa maksamista varten.