Tiesitkö, että enemmistö vähittäiskaupoista eivät näe 45% asiakkaistaan toista kertaa? Tämä tarkoittaa, että yritykset tuhlaavat markkinointi-rahojansa uusien asiakkaiden houkuttelemiseen, yrittäessä pitää tulovirtaa tasaisena, korvatakseen asiakkaita, jotka ajattelevat, että toiset vähittäiskaupat ovat parempia kuin sinun vähittäiskauppasi. Mutta asiakaspysyvyys (lojaalin asiakaskunnan, joka ostaa moneen kertaan, luominen ja pitäminen) voi olla yksi kaikkein tuottavimmista yksityiskohdista yrityksen jatkumista varten. Mutta ongelma on se, että suurin osa vähittäiskauppiaista ei ymmärrä miten suurentaa brändilojaalisuutta.
Miksi on niin tärkeää keskittyä ihmisiin, jotka jo käyttävät rahaa kaupassasi? Ensinnäkin, se on halvempaa – tutkimukset osoittavat, että on melkein 7 kertaa kalliimpaa houkutella uusia asiakkaita kuin säilyttää entisiä asiakkaita. Näin kulutat vähemmän aikaa olemassa olevien asiakkaiden vakuuttamiseen siitä, että sinulla on juuri se mitä he tarvitsevat, koska he tietävät sen jo. Lisäksi, vakioasiakkaat ovat alttiimpia kuluttamaan tuotteisiin, jotka ovat muita kalliimpia, koska he ovat tyytyväisiä ostoksien tekemiseen kaupassasi. Tämä voi johtaa sinun kannalta parempaan vaihtokurssiin ja suurempiin tuloihin.
Sen lisäksi, että kassajärjestelmä tarjoaa erinomaista asiakastukea ja tehostaa yhtiön arvoa, on olemassa monia tapoja, miten kassajärjestelmäsi auttaa säilyttämään asiakkaita.
Kupongit ovat yksi keskeisistä menetelmistä asiakkaiden säilyttämiseksi, monista syistä. Asiakkaat tietävät jo, mitä he tarvitsevat ja ne tarvitsevat vain yhden syyn valitakseen sinut toisten kauppiaiden sijaan. Tee tuotteista, joita he tarvitsevat, edullisempia ja houkuttelet heidät takaisin yhä uudelleen. On monia tapoja, miten personalisoida kuponkejasi lähestyäksesi asiakkaita henkilökohtaisella tasolla, kuten:
Nämä ovat vain pari tapaa asiakkaiden tavoittelemiseen henkilökohtaisella tasolla ja kuponkien avulla. Tämä lähestymistapa on parempi asiakkaiden säilyttämiseksi kuin standardikupongit, koska tällä tavalla laitat sekä kupongit että alennukset suoraan tavoittelemasi asiakkaan käsiin. Sen sijaan, että toivot entisten asiakkaidesi näkevän viikottaisen lehti-ilmoituksesi, lähetät heille henkilökohtaisesti tiedot alennuksista ja kutsut heidät taas ostoksille!
Tarjousten personalisoinnin tuloksena tuntevat asiakkaat itsensä arvokkaammiksi, kuin he olisivat lempi-hengauspaikassaan. Ajattele vaikka ravintolaa, jossa asiakas voi tilata ‘‘minun tavanomaisen’’ tilauksen ja tarjoilija tietää heti, mitä tämä tarkoittaa. Tämänlaiset paikat tuntuvat kuin kodeilta asiakkaille. Sinäkin haluat, että kauppasi tuntuu toiselta kodilta.
Kuinka kassajärjestelmä voi auttaa sinua tämän saavuttamisessa? Mahdollistaessa asiakastietojen järjestelmään lisäämisen ja seurannan oston aikana, voit myös helposti tunnistaa asiakasryhmiä lähestyäksesi heitä personalisoiduilla kuponkeilla. Erplyssä voit myös luoda kuponkeja, joita aktivoidaan tietyillä toiminnoilla. Esimerkiksi kun opettaja näyttää henkilöllisyystodistusta voidaan lisätä alennus käsin kassalla.
Asiakkaiden palaamiseksi varmista, että palkitset heitä, kun he tekevät isoja tai useita ostoksia sinun luona. Yksi tapa tämän tekemiseen on asiakaslojaalisuusohjelman käyttöönotto, joka tarjoaa asiakkaille lunastettavia pisteitä joka kerta, kun he ostavat jotain. Lisäpalkintojen tarjoaminen, silloin, kun ylitetään tietty summa, voi myös kannustaa suurempiin ostoksiin. Hyvä esimerkki tästä on vaate-vähittäiskauppiaat, jotka tarjoavat lisäalennuksia asiakkaille, jotka tienaavat tietyn numeron pisteitä yhdestä ostoksesta.
Voit myös tarjota lisäarvoa sellaiselle tuotteelle, joka maksaa yli tietyn hinnan. Lisää ostolle ilmainen tuote tai tarjoa ilmaista huoltopalvelua – tämä saa asiakkaan tuntemaan, kuin hän saisi jotain ihan ilmaiseksi – vaikka ‘‘ilmaisen tuotteen’’ hinta olisikin laskettu kalliimman tuotteen hintaan. Asiakkaat eivät rakasta mitään enemmän kuin ilmaisia tuotteita ja palveluja, kuten jokainen vähittäiskauppias jo tietääkin.
Lopuksi voit tarjota palkintoja myös VIP-asiakkaillesi. Kerää tietoja suurimmista kuluttajista ja lähetä heille kiitokset kuponkina tai erikois palkintona, esimerkiksi merkkituotteita, jotka näyttävät asiakkaalle, että arvostat hänen tukea. Tämänlainen kiitollisuus kertoo asiakkaille, että heitä kohdellaan hyvin myös oston jälkeen, joka osoittaa, että yrityksesi välittää heistä ei vain siksi, että haluaa heidän rahojansa.
Miten kassajärjestelmä auttaa sinua tässä tapauksessa? Erplyllä on sisäänrakennettu lojaalisuusohjelma, joka auttaa sinua määräämään asiakkaille pisteitä, joita he voivat käyttää haluamiinsa ostoksiin. Asiakas tienaa tietyn määrän pisteitä per tuote, per euro jne. Voit luoda myös tuotepaketteja luodaksesi lisäarvoa isoille ostoille järjestelmänsisäisesti – näin voivat kaikki myyjäsi tarjota näitä erikoistarjouksia. Järjestelmä helpotta myös isojen kuluttajien seurantaa asiakastietojen avulla. Identifioit helposti VIP-asiakkaat ja otat heihin yhteyttä kiittäen ja palkiten.
Luo Erplyssä tarjouksia, joissa asiakkaat voivat lunastaa pisteistä alennuksia
Yksi asia, jossa kassajärjestelmä menestyy, on varastonhallinta. Tehostat asiakastukea merkittävästi, jos autat myyntitiimiäsi tietämään mitä on varastossa, missä varasto on ja mistä tuotteet tulee. Mutta on myös muuta, mitä voit tehdä varastonhallinnassa asiakkaiden tiedottamisen lisäksi. Voit käyttää sitä myös fiksumpien kuponkien ja promotapahtumien aikatauluttamiseen saadaksesi asiakkaat palaamaan. Näin teet sen:
Sanotaan vaikka, että huomaat tavallisissa varasto-tehtävissäsi, että Tuote A ei ikinä lopu tiistaisin. Mutta Tuote A loppuu normaalisti perjantaisin ja lauantaisin, kun tämä tuote on erittäin kysytty - tiistait ovat hitaita päiviä. Miksi et tarjoa tiistaisin erikoiskupongia tai järjestä promootiotapahtumaa, joka tarjoaa asiakkaille alennusta vain sinä päivänä? Laita kuponki sosiaaliseen mediaan tai lähetä se sähköpostilistaasi, kertoen asiakaskunnallesi, miten he voivat säästää lempituotteistaan, jos he tulevat ostoksille tiistaina, eivätkä odota viikonloppuun. Tämänlaiset alennukset eivät vain hyödynnä inventaario-käyttäytymistapoja, mutta antavat olemassa oleville asiakkaille tunteen, että he kuuluvat salaiseen seuraan – asiakas, joka tuntee itsensä yksinoikeutetuiksi, palaa myös takaisin.
Vähittäiskauppiaita vaarantaa uskomus, että jos tuotteesi tai palvelusi on tarpeeksi korkealaatuinen ja asiakaspalvelu erinomainen, pysyvät asiakkaat luonnostaan vain näiden arvojen ansiosta. Ongelmana on, että asiakkaat haluavat enemmän, kun odotat heiltä pitkäaikaisempaa lojaalisuutta. Osoittaaksesi jatkuvasti, että haluat heidän palaavan, odottavat he, että jatkuvasti parantaisit sitä, mitä tarjoat. Tästä syystä ovat kupongit ja promootiot niin tärkeitä nykyiselle asiakaskunnallesi.
Toinen tärkeä asia mitä sinun pitäisi ottaa huomioon, on se, että uskollisimat asiakkaasi ovat myös suurin suullisen markkinoinnin lähde. Uuden asiakkaat tulevat todennäköisemmin ostoksille kauppasi, jos he ovat kuulleet hyviä sanoja joltakin, johon he luottavat. Harkitse ekstra-pisteiden tai kuponkien tarjoamista, edistääksesi tämänlaista ilmaista markkinointia.
Nyt kun tiedät, miten käyttää kuponkeja ja promootioita saadaksesi asiakkaat palaamaan, pitää sinun myös osata kuponkien luominen Erplyn järjestelmässä. Se on oikeastaan helppoa, mutta vaihtoehtoja on monia. Voit valita Myynninedistämisen (‘‘Sales Promotion’’) luomisen, jossa asiakastoiminnassa (‘‘X’’) tienaa tietyn alennuksen (‘‘Y’’). Tämä voi olla esimerkiksi tietyn tuotteen tai merkin ostaminen tai kolmen tuotteen ostaminen ja yhden ilmaiseksi saaminen.
Voit määrätä tarjoukselle myös päättymispäivän ja määrätä, miten promootio soveltuu – automaattisesti (vain jos asiakas esittää kupongin) tai silloin, kun kassatyöntekijä syöttää manuaalisesti promokoodin jonkinlaisen toiminnan tuloksena (esim. kun opettaja näyttää henkilötodistuksen).
Voit luoda järjestelmässä myös perusalennus-kupongin, joita voi tarjota asiakkaille tulosteina tai sovellettuna ostohetkellä. Tätä varten voit käyttää mitä tahansa prosenttia perustuen käytettyihin euroihin tai kiinnittää kupongin erikois-asiakkaille käyttäen User Card - ominaisuutta järjestelmässä. Kaikki nämä vaihtoehdot ovat käytettävissä ‘‘Varasto’’-moduulista käsin, ‘‘Myynninedistäminen’’ painikkeen alta, vasemmasta palkista.
Luo tarjous, joka sijoittuu vain yhdelle päivälle, yhdessä kaupassa.
Toinen tapa Erplyssä tarjota säästömahdollisuus lojaaleille asiakkailleon piste-pohjaisen lojaalisuusohjelman käyttäminen, joka on sisäänrakennettu järjestelmään. Ohjelma antaa mahdollisuuden valita, miten asiakkaat saavat pisteitä ja myös sen, kuinka he käyttävät pisteitään. Voit määrätä lojaalisuuspisteitä perustuen rahan kuluttamiseen tai tuoteryhmään. Voit vapauttaa tuotteita pisteistä, määrätä pisteille eräpäivän ym.
Voit määrätä myös eri alennuksia, joita sovelletaan myöhemmin, eli asiakkaiden pitää tienata paljon pisteitä, mikä antaa asiakkaalle mahdollisuuden käyttää pisteitään kuten rahaa täysihintaisen tuotteen ostamiseksi. Sama Erplyn osasto kerää myös asiakastietoja, joita voit käyttää promomateriaalien personalisointiin tulevaisuudessa.
Kuponkien ja tarjouksien lisäksi on olemassa monia muita mahdollisuuksia, miten saat asiakkaat palaamaan yhä uudelleen ja uudelleen kauppaasi. Esimerkiksi jos lähetät follow-up sähköpostia kysyessä heiltä, kuinka uusimman oston käyttö on sujunut – samalla näytät, että rehellisesti välität siitä, että ostokset vastaavat heidän tarpeisiin. Tässä lisää asiakkaiden paluuta edistäviä vinkkejä:
Asiakastuki-tiimisi treenaaminen, ei vain hyödyntääkseen kassajärjestelmää, mutta myös tarjotakseen sitoutumista jokaisen asiakaskontaktin tasolla on paras tapa takaamaan, että asiakkaat haluavat tehdä ostoksensa kaupassasi yhä uudelleen ja uudelleen. Näitä vinkkejä käyttäessä nousee asiakaslojaalisuus hetkessä.
Hetkinen, yhdistämme sinut tukeen
Olemme kiireisempiä kuin tavallisesti tällä hetkellä. Jätäthän viestin, niin palaamme asiaan niin pian kuin mahdollista!
Varaa aika! Varaa ilmainen demo