Jokainen yrittäjä tietää, että menestyvä bisnes keskittyy asiakkaaseen - on suunniteltava tuotevalikoima, hinnasto, kampanjat ja kanta-asiakasohjelmat. Hyvien asiakassuhteiden ylläpito vaatii kuitenkin myös jatkuvaa analysointia.

Vaikka myyntiä saataisiinkin tehtyä, on tärkeää saada aiemmin ostaneet asiakkaat ostamaan myös uudelleen. Keinojen löytämisessä kassajärjestelmä tulee avuksi tekemällä suurimman työn tietojen analysoinnissa. Erplyn raporttigeneraattori auttaa ryhmittelemään asiakkaat ostosten perusteella, ja käyttämään näitä tietoja uinahtaneiden asiakkaiden herättelyyn. Pelkkä yrityksesi yleinen mainostaminen ei välttämättä riitä saamaan asiakasta liikkeelle. Tässä kuvaan astuu kohdennettu markkinointi, ja siinä onnistut kassajärjestelmän avulla.

 

 

Oletetaan, että yrityksesi on pieni putiikki, joka tarjoaa asiakkailleen laadukkaita ja tyylikkäitä vaatteita ja asusteita. Asiakkaasi on aiemmin ostanut sinulta sesongin uutuustuotteita, mutta nyt hänestä ei ole kuulunut. Varmista, että trenditietoinen asiakkaasi saa ensimmäisenä tiedon uuden sesongin uutuuksien saapumisesta.

Otetaan lisää esimerkkejä: olet juuri saanut myyntiin uuden lisäosan johonkin tiettyyn tuotteeseesi. Kassajärjestelmästä saat otettua listan, keille päätuotetta on myyty, ja voit lähettää näille asiakkaille viestin uuden lisätarvikkeen saatavuudesta. Tai jos valikoimassasi on esimerkiksi auton moottoriöljyä, voit ottaa listan asiakkaista, joiden öljyostoksesta on jo aikaa, ja muistuttaa öljynvaihdosta.

Tekniikka on siis yksinkertainen: otetaan raporttigeneraattorilla tilasto joko tietystä asiakasryhmästä, tai valitun tuotteen perusteella lista sitä ostaneista asiakkaista. Näille asiakkaille lähetetään viesti aiheeseen liittyen. Viestin lähettäminen ei maksa mitään - toisin kuin suuret mainoskampanjat - ja asiakkaalle viesti on vain positiivinen, sillä se koskettaa häntä kiinnostavaa asiaa, ja auttaa parhaimmillaan muistamaan tärkeän tuotteen hankinnan.

Toinen tapa on tutkailla raporttigeneraattorilla yleisesti asiakkaita, jotka eivät ole vierailleet liikkeessäsi hetkeen. Henkilökohtainen tarjous, esimerkiksi prosenttimääräinen alennus tietystä tuotteesta tai tuoteryhmästä, voi houkutella asiakkaan takaisin - ja useimmiten asiakkaat ostavat lopulta muutakin kuin sen yhden tuotteen.

Erplyssä voit tarkastella näitä asiakkuuksia, jotka eivät ole olleet aktiivisia vähään aikaan. Lisäksi näet asiakkuudet, jotka ovat aiemmin olleet epäaktiivisia, mutta aktivoituneet uudelleen, ja analysoida sitä kautta kampanjointisi tehokkuutta.

 

 

Uinuvien asiakkaiden lisäksi kassajärjestelmä auttaa tunnistamaan myös tuotteet, jotka liikkuvat hyllystä hitaasti. Tämä tietysti auttaa keskittämään tuotevalikoimaa niihin myyvimpiin tuotteisiin, mutta myös saamaan hyllyssä pölyttyvät tuotteet liikkeelle. Tutkaile listaa näistä tuotteista raporttigeneraattorilla, ja tee sen perusteella kampanjat: esimerkiksi ota 3, maksa 2, tai pakettikampanja, jossa yhdistät tuotteen paketiksi menestyvämmän tuotteen kanssa. Tuotepaketit ovat hyvä tapa myös kasvattaa katetta ja myynnin yksikkömäärää. Tuotepakettien hyödyntämisestä voit lukea lisää täältä.

Myynnin analysointi auttaa myös suunnittelemaan tilaukset paremmin ja vähentämään esimerkiksi varastointi- ja hävikkikustannuksia.

 

Hyvä kassajärjestelmä antaa tilaa myös improvisaatiolle ja luovuudelle, jotta voit reagoida tilanteisiin ja tarpeisiin sähäkästi. Jos tarvitset lisää apua esimerkiksi raporttigeneraattorin hyödyntämisessä, asiakastukemme auttaa mielellään!