Maxin Kalan piti olla perustajansa Max Grönholmin harrastus. Kun hurja suosio yllätti, taskulaskin kävi kalakaupan kassalla hitaaksi ja yritys päätti hakea palveluunsa vauhtia ERPLY Kassasta.
Kalat komeilevat tiskissä. Taustalla jyskyttää suomalainen hip hop -musiikki. Ahvenfileitä ostava nainen suitsuttaa, että putiikki ja sen kauppias ovat aivan upeita. Hänen takanaan vuoroaan odottaa toinen asiakas. Pian jonoa on ovelle saakka.
Ei ihme, ettei kauppias Max Grönholmin kassa pysynyt perässä. Hän avasi kalakauppansa Maxin Kalan Espoon Kauklahteen vuoden 2016 marraskuussa. Puodista piti tulla leppoisa harrastus. Yhtäkkiä kaupan nimi olikin ihmisten huulilla.
”Emme edes markkinoineet, mutta ihmisiä alkoikin saapua jonoksi asti. Työskentelimme kassalla taskulaskimella ja maksupäätteellä, emmekä pian pysyneet mitenkään kaupankäynnin perässä”, Grönholm kertoo.
Vilkas kauppa edellytti tehokasta ja modernia kassajärjestelmää. Sopivimmaksi kumppaniksi kalakaupan tiskille osoittautui ERPLY Kassa.
”Ajattelin ennen kaikkea helppokäyttöisyyttä, mutta kosketusnäyttö on jopa ylittänyt odotukseni. Koska ERPLY Kassaa voi käyttää tavallisella tietokoneella, voin tiskin takana lukea sähköpostini ja päivittää yrityksen Facebook-sivuja.”
Kauppaa ympäröivät puiset rakennukset ovat kuin kylä vanhanajan sadusta. Eilisen kauppakulttuuria henkii myös se, että moni asiakas haluaa maksaa ostoksensa käteisellä rahalla.
”Viivakoodien ansiosta ERPLY Kassa pysyy hyvin myös käteismaksuissa mukana, mistä on suuri apu yrityksen kirjanpidolle. Kenenkään eitarvitse epäillä, että jotakin jäisi lyömättä kassaan.”
Aivan kivuton alku ei kuitenkaan ollut. Maxin Kala on ensimmäinen kalakauppa, joka on ottanut ERPLY Kassan käyttöönsä. Tuore kala vaihteleeniin lajiltaan kuin tuottajiltaan, joten myös alkuperän sisältämät, tuotekohtaiset viivakoodit elävät. Alkumetreillä tuotteiden koodaaminenjärjestelmään vaati ylimääräistä vaivannäköä.
”Mutta en koskaan myy sellaista kalaa, mitä en itse ottaisi omaan pöytääni, vaikka se ruokahygienian kannalta kunnossa olisikin. Kun pyynnistä menee yli kaksi päivää, kala ei enää maistu hyvälle.”
Yritykselle ERPLY Kassa maksaa itsensä nopeasti takaisin, Grönholm arvioi. Maxin kalalle tärkeä ominaisuus päivittäisessä työssä on kassajärjestelmän kyky raportoida myynnistä tarkasti. ”Hyvä varastokirjanpito on meille on tosi tärkeä. Nyt voin milloin tahansa ottaa kassajärjestelmästä yksityiskohtaisen myyntiraportin.”
Se kertoo prikulleen, mitä, paljonko ja milloin Maxin Kala on myynyt. Raportoinnilla on suora vaikutus pienen yrityksen talouteen. ”Kun tiedän katteet, näen mitä varastossa ei puolestaan kannata seisottaa turhaan. Sen sijaan osaan tilata paremmin sitä, mitä asiakkaamme haluavat ostaa.”
Ketjuuntuvan kaupan maassa pieni yksityinen kalapuoti on harvinaisuus. ”Halusin oman kaupan myös siksi, että asiakkaan elämään tunkeilevat kanta-asiakasjärjestelmät ärsyttivät minua. Ja nyt kun sanon näin, olenkin totta kai luomassa sellaista myös itse”, Grönholm nauraa.
ERPLY Kassalla voi luoda tehokkaan ja henkilökohtaisen asiakasrekisterin. Grönholm suunnittelee, että jatkossa asiakkaan nimi voisi löytyä personoidusti kuitilta. Joulun tai tai juhannuksen alla hän voisi katsoa edellisvuoden ostokset ja kysyä sähköpostilla, ottaako asiakas jälleen samat kalat kuin viime vuonna.
”Joka tapauksessa olemme pian aloittamassa kotiinkuljetuspalvelua, ja sen sujumisessa asiakasrekisteri on välttämätön.”
Grönholm ei halua omistaa asiakasta, mutta uskoo oikein toteutetun kanta-asiakasjärjestelmän tekevän asiakkaan elämästä helpompaa.
”Kassajärjestelmän suurin arvo meille on se, että se säästää omaa aikaamme ja parantaa asiakaspalveluamme.”
Hetkinen, yhdistämme sinut tukeen
Olemme kiireisempiä kuin tavallisesti tällä hetkellä. Jätäthän viestin, niin palaamme asiaan niin pian kuin mahdollista!
Varaa aika! Varaa ilmainen demo