Raja perinteisten ja verkkoyritysten välillä hämärtyy jatkuvasti. Internetin merkitys ihmisten ostotottumuksissa kasvaa jatkuvasti ja US Census Bureau arvioi, että verkkokauppa on vasta alkamassa. Vielä ei ole liian myöhäistä lisätä verkkokauppa kivijalkakauppaasi!
Alkuperäisten arvioiden mukaan verkkoyritysten liikevaihto Yhdysvalloissa oli 474 miljoonaa dollaria vuonna 2018; alan odotetaan kasvavan 20 % vuoteen 2022 mennessä. Miksi haluaisit jäädä paitsi elämäsi kyydistä?
Erplyn asiakkaana kuulut voittajiin – paransimme juuri Shopify-moduuliamme. Moduuli on kätevä työkalu verkkokauppasi nopeaan perustamiseen. Selvitimme, kuinka voit linkittää Erply POSisi Shopifyyn täällä.
Tällä kertaa keskitymme siihen, mihin sinun tulee kiinnittää huomiota verkkokauppaasi avaaessasi.
Kuinka voit hyötyä verkkokaupasta?
Verkkokaupan ensisijainen etu jälleenmyyjälle on perinteiseen kauppaan verrattuna huomattavasti pienemmät ylläpitokustannukset. Asiakkaiden etujen lista kuitenkin jatkuu: ajan säästö ostoksilla, avoinna 24/7, laaja valikoima, kaikki pääsee käsiksi yhdestä paikasta, ei jonoja jne.
Voit kehittää oman verkkokaupan, mutta aloittelijan on paljon yksinkertaisempaa käyttää valmiita alustaa, joka vaatii vain julkisivun suunnittelun ja kaupan käynnistämisen. Yksi tällainen vaihtoehto on Shopify, josta on tullut verkkoalustojen kultainen standardi. Pohjimmiltaan Shopify on valtava ostoskeskus, jossa jokainen jälleenmyyjä voi avata oman myymälänsä tai osastonsa. Shopify huolehtii hallinnosta ja yhteistyöstä toimittajien kanssa sekä varmistaa, että kaikki maksujärjestelmät ovat toiminnassa.
Shopifyn kahden viikon ilmainen kokeilujakso puhuu myös sen eduista. Alustalla on rajoittamaton tuote- ja tiedostotila, ja sen avulla voidaan luoda uusia sivuja, isännöidä blogia ja ohjata liikennettä Facebook- tai Pinterest-sivullesi. Sinulla on myös pääsy yli sataan Shopify-sovellukseen.
Tavoitaksesi laajemman yleisön alustasi on ehdottomasti optimoitava älypuhelimille – eMarketerin mukaan 59 % kaikista verkkoostoksista vuonna 2017 tehtiin älypuhelimella. Shopify antaa asiakkaille mahdollisuuden tehdä ostoksia valitsemallaan laitteella.
Mitkä ovat Shopify-verkkokaupan pitämisen kustannukset?
Shopify antaa sinulle noin kymmenen ilmaista julkisivumallia, joista jokaisessa on kaksi tai kolme erilaista mallia, jotka auttavat sinua suunnittelemaan verkkokauppaasi. Jos sinulla on erityisiä vaatimuksia ja haluat jotain erilaista, voit tilata verkkokauppaasi mukautetun suunnittelun lisämaksusta (80–160–180 dollaria).
Kuluista ja käyttökuluista puheen ollen, Shopify-aloituspaketin kuukausimaksu on alkaen 29 dollaria plus transaktiomaksut (2,9 % + 30 senttiä); jälleenmyyjän peruspaketti alkaa 79 dollarista kuukaudessa (plus transaktiomaksut 2,6 % + 30 senttiä).
Erply ja Shopify tekevät asiakkaiden maksamisesta uskomattoman yksinkertaista ja voit käyttää mitä tahansa valitsemaasi maksutapaa (yleisimpiä ovat PayPal, Visa, Amex ja MasterCard).
Shopify veloittaa 0,5–2 % palvelumaksun jokaisesta verkkokaupassasi tehdystä ostoksesta. Lisämaksusta voit ostaa myös erilaisia järjestelmiä ja sovelluksia, jotka yksinkertaistavat verkkokaupan hallintaa ja tekevät kaupasta mukavampaa asiakkaillesi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Shopifyn etuja ovat:
- Helppokäyttöisyys
- Digitaaliset ja fyysiset tuotteet
- Varastosaldojen helppo hallinta
- Maksu ja kuljetusvaihtoehdot
- Sosiaalisenmedian integraation
- Ei teknisiä ongelmia
Ota huomioon ennen verkkokaupan perustamista
Ennen kuin lisäät Shopify-moduulin Erply-tilillesi, sinun tulee luoda strategia, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti jokainen askel kohti tavoitteesi ja verkkokauppasi kohdeyleisön saavuttamista.
Mitä ihmiset ostavat verkosta?
US Census Bureaun pari vuotta sitten tekemä kysely osoittaa verkkokaupan prosenttiosuuden.
Verkkomyynnin osuus fyysiseen myyntiin verrattuna
Rahallisen arvon antaminen markkinaosuuksille on erityisen mielenkiintoista, ja sen avulla voimme nähdä todelliset summat.
Jos tarkastellaan lukuja ja sijoituksia tarkemmin, voidaan sanoa, että ruoka- ja juoma- ja ravintolisäsektorilla on runsaasti kasvupotentiaalia verkkokaupassa.
On selvää, että verkossa on runsaasti tilaa kaikille. Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että verkkokauppaa pyöritettäessä on otettava huomioon tekijät, jotka eivät näy kivijalkakaupassa – myymälän suunnittelu ja käyttökokemus, verkkomarkkinointi jne. Katsotaanpa joitain tärkeimmät tekijät, joihin sinun tulee kiinnittää huomiota verkkokauppaasi perustaessasi.
Suunnittelu ja käyttäjäkokemus
Sinun tulee käydä läpi verkkosivusi rakenne erittäin yksityiskohtaisesti varmistaaksesi, että jokainen vierailija ymmärtää sivusi samalla tavalla.
- Ryhmittele tuotteet jotta ne on helpompi löytää
- Anna mahdollisimman paljon tietoa jokaisesta tuotteesta (ainesosista siihen, miten tuote toimitetaan asiakkaalle);
- Lataa runsaasti kuvia, koska ihmiset näkevät sen ensin ennen kuin siirtyvät tuotteen kuvaukseen.
- Anna selkeä yleiskuva myymäläsi osto- ja maksumenettelyistä.
Verkkotunnuksen nimen valitseminen
Verkkotunnuksen on oltava lyhyt, ytimekäs ja tarttuva.
- Nimen tulee olla suoraan yhteydessä verkkokauppasi nimeen;
- Nimi voi olla jotain, joka kuvaa myymiäsi tuotteita, esim. avainsanapohjainen verkkotunnus takaa, että myymäläsi on helpompi löytää Googlesta;
- Pidä nimi lyhyenä (enintään kymmenen merkkiä), yksinkertaisena (varmista, etteivät ihmiset kirjoita sitä vahingossa väärin) ja ainutlaatuiseksi (tee siitä tarttuva);
- Vältä samankaltaisuuksia suosittujen tuotemerkkien kanssa, jotta vältytään mahdollisilta kiistoilta ja sakkilta tavaramerkin rikkomisesta.
- Voit myös tarkistaa, että nimi on saatavilla Facebookissa (tämä antaa sinulle edun tehdä nimeä brändillesi);
- Älä unohda, että joudut todennäköisesti maksamaan vuosimaksun mukautetusta verkkotunnuksesta.
Lainsäädäntö ja oikeudet
Mieti, mitä kuvia, taustamusiikkia jne. käytät. Tämä ei ole ongelma Shopifyn kanssa, joka tarjoaa sinulle runsaasti teemoja, joista valita. Jotkut perusteemat ovat saatavilla ilmaiseksi, kun taas useimmat yksittäiset teemat voidaan ostaa kohtuullista kuukausimaksua vastaan.
Jos sinulla on kuitenkin selkeä visio ja haluat käyttää muita kuvia tai musiikkia, sinun on allekirjoitettava tekijän kanssa sopimus, joka siirtää tekijänoikeudet myymälällesi.
Jos verkkokaupallasi on tietty ja toimiva tavaramerkki, se kannattaa patentoida – menestyvä kauppa saattaa houkutella petoksia.
Aktivoi markkinointityökalusi
Kuten edellä mainittiin, Shopify antaa sinun perustaa blogin kauppa-alustallasi, mikä tarjoaa sinulle tehokkaan työkalun liikenteen luomiseen. Sinun tarvitsee vain tietää myymäläsi kohderyhmä ja miten niihin puututaan. Blogisi lisäksi kannattaa olla aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa, mm. Instagram, Facebook ja YouTube.
Muita tehokkaita verkkomarkkinoinnin työkaluja ovat SEO ja Google AdWords. SEO tai hakukoneoptimointi auttaa takaamaan, että myymäläsi on ensimmäisten joukossa Googlessa. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat monet tekijät, mm. sanavalinta, sanamuoto, alisivujen väliset linkit, sivullesi johtavien ulkoisten linkkien määrä jne. Google AdWordsin avulla voit luoda ja näyttää yrityksesi mainoksia Googlessa. Tämä tarkoittaa, että sivullasi vieraileva henkilö näkee mainoksesi muilla verkkosivustoilla, Facebookissa tai sovelluksissa. Muista kuitenkin, että Google AdWords ei ole ilmainen.
Verkkokaupat kuihtuvat usein markkinoinnin puutteen vuoksi – et voi vain perustaa kauppaa ja odottaa asiakkaiden löytävän sen. Tee läksyjäsi verkkokauppaa perustaessasi!
Tietysti voit aina ostaa bannereita ja mainoksia muilta sivustoilta, mutta sinun tulee tietää, että bannerit vaikuttavat alaspäin, koska käyttäjät ovat kehittäneet ns. bannerisokeutta. Käytä siis harkittua ja harkittua lähestymistapaa verkkokauppasi rakentamiseen ja varmista, että sinulla on loistava strategia asiakkaidesi tavoittamiseksi.
Yhteenvetona: Muista nämä kolme avainkohtaa
- Kokoa verkkokauppasi ehdot (hinnat, tuotteet, tilaukset, takuut, palautukset, reklamaatiot, maksutavat, toimitus, vastuu jne.).
- Listaa yrityksesi tiedot verkkosivustollesi (mitä enemmän tietoja annat, sitä luotettavammalta vaikutat).
- Älä unohda hyvää asiakaspalvelua (harkitse live-chat-vaihtoehdon tai puhelinnumeron lisäämistä sähköpostiosoitteesi lisäksi).