Vähittäismyyntiyrityksen menestyksekkääksi johtamiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa liiketoiminnan johtamiseen ja erinomaisia analysointitaitoja. Kulutuskäyttäytymisen kuvioiden tunnistaminen vähittäismyyntiohjelmistojen tietojen seasta voi olla vaikeaa ja väsyttävää. Teidän pitäisi kiinnittää huomiota ostohistoriaan, tuotemieltymyksiin ja varastotilanteeseen. Helpoin tapa vähittäismyyntiohjelmiston kaikkien mahdollisuuksien käyttämiseen on keskittyä uusiin ominaisuuksiin ja ottaa ne myös käyttöön heti, kun on mahdollista. Jos käytätte uusimpia ominaisuuksia, voitte olla varmoja, että teette kaiken, jotta yrityksenne olisi parhaiten johdettu ja pysyisi edellä kilpailijoita. Seuraavaksi annamme pari neuvoa vähittäismyyntiyrityksen aktiviteettien analysointiin ja suunnitteluun.

Seuratkaa asiakkaiden ostokuvioita

Jokaisen liikkeenjohtajan pitäisi analysoida asiakkaiden ostokuvioita, tutustuakseen paremmin heidän tuote- ja palvelumieltymyksiin. Aiemmin kirjoittivat liikkeenjohtajat kaikki ostot muistikirjaan ja asiakkaisiin tutustumiseen kului paljon aikaa ja vaivaa. Onneksi nykyajan kassa- ja vähittäismyyntiohjelmisto tekee suuremman osan työstä meidän puolestamme. Riittää vain napin painalluksesta ja ohjelmisto kuvaa perusteelliset raportit tuotteittain, päivittäin, asiakkaittain ym. tietyn ajanjakson ajalta. Jos haluaisitte analysoida asiakkaitanne perusteellisemmin, pitäisi teidän tietää, millaisia raportointi- ja suodatustoimintoja ohjelmistonne tarjoaa.

Myyntien suodatus asiakkaittain auttaa tunnistamaan asiakkaiden ostokuvioita. Ostetaanko tiettyä tuotetta usein muiden tuotteiden oheessa? Myynnin suodatus sijainnittain voi auttaa tuotteiden liikuttamista kaupassa. Parantuuko tietyn tuotteen myynti paremman sijainnin takia?

Erply on sitoutunut näiden ominaisuuksien parantamiseen, jotta voisitte käyttää analysointitaitojanne tehokkaammin kaupan johtamiseen. Voitte esimerkiksi luoda päivittäisia tai sijaintiin perustuvia vertailuraportteja ja tunnistaa ajanjaksoja jolloin myynti on tavanomaisesta pienempi ja jotka ovat erinomaisia ajanjaksoja kampanjoiden luomiseen. Erplyn ominaisuus ‘’Myynti tuotteittain’’ antaa erinomaisen yleiskuvan liikevaihdosta tuotteittain ja näyttää, millaiset ovat kaikkein suosituimmat tuotteet. Tätä voi käyttää myös kausikampanjoiden ostotrendien tunnistamiseen.

Analysoikaa liikevaihdon nopeutta

Liikevaihdon nopeus on yrityksen johtamisen tehokkuuden tärkeä indikaattori. Se osoittaa, kuinka monta kertaa on määrätyn ajanjakson (esim. vuoden) aikana vaihtunut (eli myyty) yrityksen koko varasto. Saadakseen tietää, onko liikevaihdon nopeus pieni tai iso, pitää sitä verrata samanlaisten yrityksien liikevaihdon nopeuksien keskimääriin. Liikevaihdon nopeuden analysointiin on monia tapoja. Tuotteiden ryhmittäminen ja yksityiskohtaisiin uusiin tietoihin perustuvien raporttien luominen auttavat selvittämään, mitkä tuotteet myyvät hyvin ja tuovat tuloa, millaiset ei.

Erply tarjoaa laajan valikoiman raportteja yrityksenne kaikkiin tarpeisiin. 100 erilaisen raportin lisäksi voi Erplyssä luoda asiakaskohtaisia raportteja. Kaikki raportit voi viedä Exceliin – katsokaa raportteja Erplyssä, prosessoikaa ja löytäkää trendejä Excelissä.

 

Erplyn raporttigeneraattori auttaa poistamaan tarpeettomat kentät, jotta raportissa olisi vain tärkeät tiedot

 

Pitäkää silmällä myytyjen tavaroiden hankintamenoja (MTH)

Myytyjen tavaroiden hankintameno (MTH) sisältää kaikki välittömät kulut, joita yritys maksaa myytyjen tuotteiden tai palvelujen yhteydessä. Epäsuorasti sisältää tämä kaikki palvelun tarjoamiseen tai tuotteiden valmistamiseen, toimitukseen ja markkinointiin liittyvät kulut.

 

Vähittäiskauppiaiden myytyjen tavaroiden hankintamenon (MTH) kaava

 

Mitä alhaisempi myytyjen tavaroiden hankintameno (MTH), sitä suurempi nettovoitto – jos tuotteen vähittäismyyntihinta on korkeampi, kuin myytyjen tavaroiden hankintameno, tienaatte tuotetteen myynnistä tuloa ja sitähän me haluammekin! Erplyssä voit luoda MTH raportteja tuotteittain, asiakkaittain ja sijainneittain. Samalla tavalla kuin muihin raportti toimintoihin, voitte lisätä MTH raportteihin myös sijainti- ja päiväysfilttereitä.

 

 

Erplyn myytyjen tavaroiden hankintamenon raporttien valikoima


Tulevaisuudessa on menestystä haluavien vähittäiskauppiaiden otettava johtamispäätöksissään erityisesti huomioon empiiriset tiedot. Oikeanlaisen vähittäismyyntijärjestelmän käyttöönotto ja sen kaikkien ominaisiin tutustuminen kannattaa – hankittavat tiedot ja käsitykset ovat korvaamattomia.